Refleksi Rancangan

Refleksi Rancangan


Refleksi Rancangan 1
Refleksi Rancangan 2
Refleksi Rancangan 3
Refleksi Rancangan 4
REFLEKSI RPH 1

                   Pada peringkat set induksi, saya mengemukakan dua soalan teka-teki kepada murid dengan menggunakan power point. Murid-murid berasa seronok dan berusaha untuk meneka jawapannya. Ini bermakna murid-murid berminat dan tertarik kepada kaedah yang saya gunakan. Saya juga membeli hadiah kepada murid yang menjawab betul dan memberi galakkan kepada murid yang gagal menjawab soalan. Set induksi sangat penting dalam sesuatu pengajaran kerana jika guru dapat menarik minat murid-murid, mereka akan memberi sepenuh perhatian dalam aktiviti yang seterusnya. 
                        Pada peringkat langkah 1, saya memilih 8 orang murid untuk melakonkan haiwan dan murid-murid yang lain meneka haiwan yang dilakonkan. Semasa murid-murid melakon, saya dapati murid tidak begitu pandai melakonkan haiwan. Oleh itu, murid yang meneka tidak dapat atau susah untuk memberikan jawapan yang betul. Ini menjadikan saya telah menggunakan masa yang lebih dalam langkah ini. Selepas itu, saya telah berfikir balik haiwan yang saya suruh murid lakonkan. Saya dapati haiwan seperti lipas dan siput memang susah untuk melakon. Dengan ini, saya perlu berfikir dengan teliti semasa merancang aktiviti.
Pada peringkat langkah 2, saya membahagikan murid dalam kumpulan. Saya memberikan sampul surat yang mempunyai gambar haiwan dan nama haiwan. Murid perlu memadankan haiwan dengan nama haiwan. Murid berasa seronok kerana dapat berbincang dalam kumpulan. Ini kerana mereka jarang dapat duduk dalam kumpulan. Dengan itu, mereka menunjukkan minat dan bersungguh-sungguh untuk memadankan jawapan. Selain itu, mereka suka gambar yang saya sediakan. Saya perlu menyediakan banyak aktiviti yang melibatkan kumpulan supaya murid dapat berinteraksi dan bekerjasama dengan ahli kumpulannya. Dengan ini, pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar. Tambahan pula, murid dapat mencapai objek yang ditetapkan oleh saya.
Pada peringkat langkah 3, murid-murid masih duduk dalam kumpulan. Guru mengedarkan marker pen dan kertas mahjong. Guru menayangkan gambar haiwan dengan menggunakan power point. Murid-murid menulis nama haiwan yang ditunjukkan oleh guru. Semasa menjalankan aktiviti ini, murid-murid sangat bising kerana mereka berebut-rebut untuk menulis jawapan. Ini menjadikan murid yang pasif tidak berpeluang menulis jawapan. Dengan itu, saya telah berfikir kenapa masalah ini berlaku. Barulah saya teringat kerana sebelum menjalankan aktiviti ini, saya tidak memberikan arahan yang jelas. Arahan yang jelas sangat penting semasa menjalankan aktiviti kumpulan. Dengan memberikan arahan yang jelas dapat membina bilik darjah yang kondusif.
Pada peringkat langkah 4, guru mengedarkan lembaran kerja kepada murid-murid. Murid-murid menyiapkan lembaran tersebut. Murid-murid membuat lembaran kerja dengan teliti. Murid-murid dapat menjawab soalan yang saya berikan dengan cepat dan betul. Ini bermakna murid-murid telah mengetahui semua nama haiwan yang saya ajar. Lembaran kerja yang saya berikan adalah untuk mentaksir sejauh manakah murid mencapai objektif. Saya berasa gembira kerana murid-murid dapat menjawab semua soalan yang saya berikan.
Pada peringkat penutup, saya membuat rumusan dengan murid. Murid-murid menyebutkan dan membaca nama haiwan yang telah dipelajari. Saya berasa puas hati dalam pengajaran dan pembelajaran hari ini kerana murid dapat mencapai objek yang saya tetapkan. 
 Pada keseluruhan aktiviti pengajaran dan pembelajaran ini, murid dapat mencapai hasil pembelajaran yang ditetapkan oleh saya walaupun terdapat sedikit masalah. Saya akan membaiki kelemahan saya dengan mendapat bantuan daripada guru yang lebih berpengalaman untuk menjayakan P&P saya pada masa akan datang.

ke atas
REFLEKSI RPH 2

Pada peringkat set induksi,  saya menyuruh murid-murid meneka gambar telinga haiwan  yang saya pamerkan. Bahan yang saya pamerkan adalah gambar telinga haiwan sahaja, murid-murid dikehendaki meneka apakah haiwan yang mempunyai telinga tersebut. Ramai murid berminat mengangkat tangan untuk memberi jawapan. Seterusnya saya memilih murid-murid tertentu untuk memberi jawapan kepada saya. Melalui aktiviti pemerhatian, saya dapat menarikan perhatian murid dan juga merangsang perasaan ingin tahu murid terhadap pengajaran hari ini. Saya berasa telah berjaya dalam aktiviti tersebut. Hal ini kerana set induksi sangat penting dalam pengajaran. Jika guru dapat menarik perhatian murid, mereka akan belajar bersungguh-sungguh pada aktiviti yang seterusnya. Sebaliknya jika guru gagal dalam menarik perhatian murid akan menyebabkan murid berasa bosan dan kurang minat terhadap pembelajaran.
      Seterusnya pada langkah 1, saya menayangkan pelbagai gambar seperti ikan, lembu dan burung. Saya meminta murid-murid menyatakan nama haiwan berdasarkan gambar. Ini cuma untuk merangsangkan peringatan mereka tentang topik yang sudah dipelajari. Seterusnya saya meneruskan pengajaran topik yang baru iaitu mengenalpasti bahagian-bahagian tubuh haiwan. Dalam langkah ini, murid akan mengenalpasti 5 jenis bahagian tubuh haiwan. Pada permulaan saya menayangkan slide show dengan bahagian tubuh haiwan burung, ikan, siput babi, lembu dan kambing. Murid-murid membaca nama bahagian tubuh haiwan melalui bimbingan guru. Kemudian saya menyuruh sebilangan murid menyatakan ciri haiwan tertentu. Soal jawab dijalankan oleh saya supaya untuk menguji kefahaman murid.  Menerusi aktiviti soal jawab, saya mendapati murid saya dapat menyatakan ciri haiwan dengan betul dan tepat. Langkah ini dapat dijalankan dengan lancar.
Dalam langkah 2, saya menyuruh murid duduk dalam 6 kumpulan. Setiap kumpulan akan dapat satu keping gambar yang berbeza, tetapi gambar yang saya sediakan adalah kekurangan sebahagian tubuh badan. Saya menyuruh murid-murid memerhatikan gambar tersebut sebelum saya memberi sebarang penjelasan. Apabila mereka telah melihat gambar tersebut, saya memberikan arahan kepada murid-murid. Saya menyuruh murid-murid memerhatikan gambar tersebut lalu meminta murid melukiskan bahagian yang telah hilang pada haiwan tersebut. Selepas melukiskan bahagian yang telah hilang pada haiwan, ahli-ahli kumpulan juga hendak membuat perbincangan dalam kumpulan. Pada akhirnya, murid dikehendaki menjelaskan pandapat mengenai kepentingan haiwan-haiwan yang mempunyai tubuh yang lengkap berdasarkan gambar kumpulan masing-masing. Menerusi langkah ini, saya didapati murid-murid dapat memupuk nilai-nilai murni seperti tolong-menolong. Di samping itu, kaedah ini juga dapat melatih mereka berdikari untuk meneroka dan penemuan dalam pembelajaran. Pada akhir aktiviti ini, murid-murid dapat memberi alasan dan pendapat dengan munasabah mengenai menjelaskan kepentingan haiwan-haiwan yang mempunyai tubuh yang lengkap. Murid dapat menjalankan aktiviti ini dengan sempurna. Saya juga menyuruh rakan-rakan lain memberi tepukan kepada mereka sebagai galakan dan menambahkan keyakinan mereka.
Dalam langkah 3, saya menyediakan aktiviti permainan iaitu puzzle. Setiap kumpulan mendapat satu jenis haiwan puzzle. Murid-murid dikehendaki menyusun semula puzzle supaya menjadi gambar yang betul dan lengkap dan akhirnya dapat mengetahui apakah haiwan tersebut. Tetapi saya dapati aktiviti kumpulan yang saya rancangkan tidak dapat dijalankan dengan lancar. Hal ini kerana murid-murid berebut-rebut untuk menyusun puzzle tersebut. Ada juga kumpulan yang telah menghilangkan beberapa keping puzzle. Saya berasa kecewa dengan sikap murid-murid tersebut. Murid-murid tahun satu tidak mempunyai kesabaran, mereka suka persaingan dengan kumpulan yang lain. Oleh yang demikian, mereka tidak dapat bekerjasama dengan ahli kumpulan untuk menyempurnakan puzzle. Pada akhir aktiviti ini, saya telah menasihati mereka untuk memperbaiki sikap tersebut dan tidak akan mengulangi kesilapan ini lagi.
Dalam langkah 4 pula, saya mengedarkan lembaran kerja kepada murid-murid. Mereka dikehendaki mengisikan jawapan mengikut bahagian tubuh berdasarkan gambar haiwan. Semasa saya meronda dan memeriksa jawapan murid, saya dapati beberapa murid tidak dapat mengisikan jawapan dengan betul. Murid-murid tersebut adalah murid yang lemah atau murid yang tidak menumpukan perhatian semasa saya menjalankan aktiviti pengajaran. Oleh yang demikian, saya perlu memberikan bimbingan yang banyak supaya mereka boleh melengkapi lembaran kerja. Bagi memperbaiki kelemahan ini, saya  perlu mempunyai aktiviti pemulihan terhadap murid tersebut. Mereka memerlukan masa pengajaran yang panjang serta mengajar semula dengan kaedah yang berbeza atau mudah.
Akhirnya, saya meminta murid-murid menyatakan semula bahagian tubuh haiwan burung, ikan, siput babi, lembu dan kambing. Saya membimbing mereka membuat kesimpulan bahawa semua haiwan mempunyai ciri-ciri dan bahagian tubuh yang berbeza. Haiwan perlu mempunyai tubuh yang lengkap atau ciri-ciri tertentu supaya dapat melindungi daripada ancaman.
Pada keseluruhan aktiviti pengajaran dan pembelajaran ini, saya berasa murid-murid dapat mengikut dan menyertai dengan aktif dan sepenuh hati, mereka juga dapat menyelesaikan masalah dalam masa yang ditetapkan. Hanya sekumpulan kecil murid masih belum menguasai objektif pengajaran dan pembelajaran hari ini. Mereka terdiri daripada murid yang lemah atau murid yang tidak menumpukan perhatian semasa saya menjalankan aktiviti pengajaran. Bagi murid yang lemah, saya perlu menggunakan arahan atau kaedah yang mudah supaya mereka dapat mengikuti aktiviti pengajaran saya. Manakala bagi murid yang kurang perhatian, saya perlu merancang aktiviti yang seronok untuk  menarik perhatian mereka.


  
ke atas
REFLEKSI RPH 3

Pada peringkat set induksi,  saya menyuruh murid-murid meneka gambar binatang apakah yang saya pamerkan, tetapi gambar yang saya pamerkan kekurangan sebahagian tubuh badan, dengan ini telah menimbulkan minat semua murid untuk menumpulkan perhatian kepada saya, seterusnya saya meminta murid keluar untuk melukiskan bahagian yang kehilangan kepada siput tersebut, murid-murid saya menyertai dengan penuh perhatian, melalui pemerhatian daripada rangsangan murid saya setakat ini, saya berasa saya telah berjaya untuk menarik minat mereka terhadap pengajaran saya.
Seterusnya pada langkah 1, saya mengeluarkan gambar lembu dan menyuruh murid-murid saya menamakan bahagian-bahagian tubuh pada lembu, ini cuma untuk merangsangan peringatan mereka tentang topik yang sudah dipelajari iaitu bahagian-bahagian tubuh haiwan. Dalam langkah ini, saya mendapati kebanyakkan murid dapat menjawabkan soalan saya dengan baik, ini telah menunjukkan mereka telah bersiap sedia untuk meneruskan pengajaran saya iaitu topik yang baru kepada mereka, iaitu membanding dan membezakan bahagian tubuh badan haiwan.
Pada peringkat langkah 2, saya mengemukakan dua gambar haiwan iaitu kura-kura dan arnab, berdasarkan 2 gambar tersebut saya menyoalkan perbezaan dan persamaan di antara dua haiwan. Pada mulanya, saya menggunakan soalan yang terus dan senang difahami oleh murid iaitu haiwan yang mana satu mempunyai cengkerang? Haiwan yang manakah mempunyai telinga? Soalan yang ditanya hanya mempunyai satu jawapan sahaja supaya mereka tidak keliru serta menjawabnya dengan tepat. Seterusnya barulah saya mengemukakan soalan yang lebih kompleks, soalan yang kemungkinan mempunyai lebih daripada satu jawapan iaitu apakah persamaan kedua-dua haiwan ini pula? Apakah perbezaan kedua-dua haiwan ini? Dengan ini, saya mendapati kebanyakkan murid-murid dapat menyertai aktiviti pengajaran-pembelajaran dengan baik.
Dalam langkah 3, saya menyuruh murid duduk dalam 6 kumpulan, memberikan dua gambar haiwan dan borang pengurusan grafik kepada mereka supaya mereka boleh menyelesaikan tugasan saya melalui perbincangan dalam kumpulan. Tetapi saya mendapati aktiviti kumpulan yang saya rancangkan tidak dapat dijalan dengan lancar, ini kerana mereka tidak memahami arahan saya, ada juga yang tidak mendengar arahan saya. Selain itu, saya juga mendapati sebahagian kecil murid dalam kelas saya tidak mahir berkomunikasi dengan ahli kumpulan, mereka tidak dapat menyertai aktiviti kumpulan dengan aktif, keadaan sebegini telah mengecewakan saya. Menerusi langkah ini, saya mendapati murid-murid tahun 1 tidak mempunyai kesabaran untuk mendengar arahan, mereka juga tidak dapat menumpukan perhatian mereka bagi masa pengajaran yang agar panjang. Oleh itu, saya hendaklah memberikan bimbingan yang banyak supaya mereka boleh melengkapi borang pengurusan grafik yang saya bagi.
Dalam langkah 4, saya meminta murid- murid menampalkan borang pengurusan grafik yang telah dilengkapi oleh mereka dan seterusnya menbentangkan pendapat mereka. Menerusi langkah ini, saya mendapati hanya sebahagian kecil murid dalam kelas saya dapat membuat penjelasan mereka dengan lancar, iaitu menggunakan perkataan yang tepat dan betul serta dapat membentukkan struktur ayat yang betul. Kebanyakkan murid di dalam kelas saya tidak mampu berbuat begitu, mereka juga tidak berani bercakap di hadapan kelas. Mereka memerlukan bimbingan dan galakan yang banyak supaya dapat membangkitkan keyakinannya untuk bercakap di hadapan kawan-kawan.
Akhirnya, saya meminta murid-murid menyatakan semula persamaan dan perbezaan bahagian-bahagian tubuh pada anjing dan belalang seterusnaya membimbing mereka membuat kesimpulan bahawa beberapa haiwan yang mempunyai bahagian-bahagian tubuh yang sama dan ada yang berbeza supaya mereka dapat memahami serta menguasai ojektif pengajaran dan pembelajaran hari ini.
Pada keseluruhan aktiviti pengajaran dan pembelajaran ini, saya berasa murid-murid dapat mengikut dan menyertai dengan sepenuh hati, mereka juga dapat menyelesaikan masalah dalam masa yang ditetapkan. Walau bagaimanapun semasa menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran masih terdapat sekumpulan kecil murid menimbulkan masalah disiplin dan kelakuan mereka telah menggangu kelancaran aktiviti. Saya berasa murid-murid tahun 1A ini sukar dikawal, mereka sungguh aktif dan tidak dapat duduk diam dalam kelas. Selain daripada itu, mereka juga tidak memahami arahan dan sukar memenuhi kehendak guru. Oleh itu, saya perlu menggunakan bahasa yang mudah difaham serta sesuai dengan mereka dan mengulangi arahan dengan banyak kali, supaya mereka dapat memahaminya seterusnya lebih bersemangat untuk melibatkan diri dalam pembelajaran secara aktif.

ke atas

REFLEKSI RPH 4

Fasa/ Masa
Refleksi
Set Induksi
(5 minit )
Dalam fasa ini, saya telah memperkenalkan tajuk P&P saya dengan menggunakan cara magi. Murid-murid telah menunjukkan minat ingin tahu dan tertarik oleh pertunjukan ini. Murid-murid terkejut kepada ramalan yang dibuat oleh saya adalah begitu tepat dan mempesonakan. Keadaan P&P telah menjadi lebih aktif dan meriangkan murid serta memudahkan mereka memahami isi pelajaran yang akan disampaikan seterusnya.
Langkah Kedua
( 20 minit )
Dalam fasa ini, murid-murid telah dapat menduga haiwan-haiwan yang tersembunyi dalam buku teks dengan betulnya. Setelah itu,  Para murid telah mendengari satu dialog tentang bunyi-bunyian  kenderaan dan haiwan dengan penuh perhatian dan dapat menyatakan dan mengajuk bunyi haiwan yang didengari dengan tepatnya. Di samping itu, kebanyakan murid telah dapat memadankan kad perkataan bunyi dengan kad perkataam haiwan dengan tepatnya. Ini telah telah menunjukkan murid peka dan mengetahui isi pelajaran yang disampaikan dengan jelas.
Langkah Ketiga
( 15 minit )
Dalam fasa ini, para muird telah menonton slaid gambar haiwan dengan teliti. Selain itu, murid-murid juga telah melihat peta haiwan bergerak dengan penuh perhatian. Seterusnya, para murid telah memerhatikan model-model haiwan konkrit yang dipaparkan dalam buku teks dengan penuh minat. Selepas itu, para murid telah menonton dan mendengari lirik muzik sambil mengajuk bunyi haiwan dan menunjukkan cara bergerak haiwan mengikut lirik muzik tersebut. Kebanyakan murid telah dapat membuatkan simulasi dengan tepat walaupun terdapat segelintir tidak dapat membuatkan simulasi mengikut lirik muzik dengan betulnya. Akhirnya, para murid telah memberikan cadangan-cadangan mereka yang baik dan unik terhadap cara-cara yang sesuai untuk memelihara burung yang tercedera serta mengubatinya sehingga sembuh. Respon para murid pada fasa ini amat digalakkan dan memuaskan.
 
Penutup   (5 minit)
Pada fasa ini, para murid juga telah memberikan pendapat-pendapat yang tersendiri dan baik tentang akibatnya jika burung yang tercedera tidak dipelihara dan diubati. Para murid juga dapat menghayati nilai-nilai murni iaitu sayang kepada haiwan dan menghargai haiwan-haiwan yang terdapat di alam sekeliling kita.
Aktiviti Pentaksiran ( 5 minit )
Pada fasa ini, kebanyakan murid dapat menyiapkan soalan dalam lembaran kerja 1 dan 2. Guru telah memberikan bimbingan sewajarnya kepada murid-murid yang lemah dan tidak faham tentang soalan dalam lembaran kerja. Di bawah bimbingan guru, murid-murid telah dapat menyiapkan lembaran kerja dengan sempurna dan tepat.
Aktiviti
Pemulihan
( 5 minit )
Pada fasa ini, kebanyakan murid dapat menyiapkan soalan dalam lembaran kerja 3. Guru telah memberikan bimbingan sewajarnya kepada murid-murid yang lemah dan tidak faham tentang soalan dalam lembaran kerja. Di bawah bimbingan guru, murid-murid telah dapat menyiapkan lembaran kerja dengan sempurna dan tepat.
Aktiviti
Pengayaan
( 5 minit )
Pada fasa ini, kebanyakan murid dapat menyiapkan soalan dalam lembaran kerja 4. Guru telah memberikan bimbingan sewajarnya kepada murid-murid yang lemah dan tidak faham tentang soalan dalam lembaran kerja. Di bawah bimbingan guru, murid-murid telah dapat menyiapkan lembaran kerja dengan sempurna dan tepat.
ke atas


Tiada ulasan:

Catat Ulasan